17-06-09

Vakantie

Voor wie me de afgelopen weken heeft gemist (en ik weet dat dat NIET het geval was), we hebben van een deugddoende vakantie genoten. Samen met zijn drietjes zijn we afgezakt naar het zonnige zuiden, meer bepaald de streek rond Cannes en Saint-Tropez. We hebben er aan de kust een villaatje gehuurd en het lekker rustig aan gedaan. De batterijen opladen, noemen ze dat.
Wat me het meest is bijgebleven: het verwarmde zwembad. Het klinkt misschien cliché, maar er is niks leukers dan saampjes met een glaasje rosé in het zwembad te genieten van de zonsondergang. Zwijgend elkaar ondeugend aanstaren (praten zou alleen maar de magie verbreken) en wat knuffelen.
Zucht, ik heb dringend weer vakantie nodig...

18:50 Gepost door leentje in reizen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vakantie, cannes |  Facebook |

23-03-09

Chinese Terracottaleger

Een van de mooiste tentoonstellingen die ik ooit heb gezien, is die over het Chinese Terracotta leger in Maaseik. Een 12tal krijgers, levensgrote beelden van onschatbare waarde, werden voor het eerst in de geschiedenis vanuit China overgevlogen. En ook al waren het er maar zo weinig: het geheel heeft een diepe indruk op ons gemaakt.
We waren er zo enthousiast over, dat we maar meteen besloten hebben om China toe te voegen op het lijstje van "landen die we graag nog hadden bezocht". Want geef nu toe, als 14 beelden al zo'n indruk maakten, wat moet dat wel niet zijn als we ooit de site zelf gaan zien?
Meer informatie vind je op de site van de unesco (klik hier).

21:59 Gepost door leentje in reizen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, terracottaleger |  Facebook |

10-12-08

Shop till you drop

Vorige week zijn we er met ons drietjes op uitgetrokken voor een weekje Londen. Het was de eerste keer dat we ons kleine meisje hebben meegesleurd en al bij al viel het vrij goed mee. Ik mag trots zeggen dat we een voorbeeldig kindje hebben: leergierig, geduldig en vrolijk. Al moet ik zeggen dat we het rustig aan hebben gedaan. Geen gespurt van museum naar museum, geen overvolle agenda's en heel wat afwisseling. Je moet constant met haar bezig zijn, maar je krijgt een heleboel in ruil.

Rustig rondwandelen in een museum lijkt misschien saai voor een kind en ik zie het zo voor me: een groot aantal huilpartijen of een boel gezaag. Niks van dit alles als je voor wat afleiding zorgt ! Maak er een spelletje van: toen haar een schilderij uit de brochure en laat haar het prentje zoeken. Vraag haar naar wat ze het mooist vindt en vraag haar waarom. Het resultaat is soms verbluffend. Laat haar een bepaalde scene immiteren... Zelden zoveel gelachen !!!

Wat ook fun was (voor mij toch): het vele winkelen. De hele Oxford-street zijn we afgegaan. Winkels als Top Shop hebben we leeggekocht en geloof me: het was helemaal niet duur. Het pond staat historisch laag en de britse overheid heeft de BTW verlaagd als strijd tegen de crisis (Leterme kan er nog iets van leren). Voeg daarbij nog eens de persoonlijke shopping assistent die je kan inhuren en je voelt je meteen een heuse superster. Het resultaat: een extra koffer vol kleren. Foei foei foei, mijn "hele" maandloon er doorgejaagd.

13:16 Gepost door leentje in reizen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: london, londen, citytrip |  Facebook |

06-06-04

Zuid Afrika deel 3

Aaarg Cape Town komt wel heel dicht in de buurt en wij willen nog niet naar huis !!!

Ga het kort maken, want dadelijk met Lisbeth het badje in. Schatje gaat mijn haartjes verven. Zitten nu in het gasthuis van een belgisch koppel. Vandaag struisvogeltje gereden....

DAG 14 – Donderdag 3 juni :
We brengen een kort bezoekje aan Graaff Reinet en rijden dan naar Nieu-Bethesda voor een keineig iets : het owl house ofte het huis van een gestoorde kunstenares.   Elke vierkante centimeter is versierd met veelkleurige stukjes glas en de tuin staat vol betonnen beelden van – u raadt het al: uilen.

’s Avonds naar de plek der geliefden: de valley of desolation.   Hier komen elke avond romantische koppeltjes samen om te genieten van het uitzicht en de ondergaande zon. Een betoverend zicht en de ideale plaats om elkaar beloftes te doen. Meer zeg ik niet, want dat wordt een verrassing.

DAG 15 – Vrijdag 4 juni :
Slecht nieuws : er is vanacht ingebroken in ons guesthouse. Zelf hebben we er niets van gemerkt. Er is een heleboel flessen sterke drank gestolen. Het gastkoppel loopt aangeslagen rond…  Is Zuid-Afrika dan toch minder veilig dan we gedacht hadden ?

We vertrekken richting St-Francis Bay ofte surfers paradise omdat er altijd een voor ons vervelend briesje staat.  We verblijven in “the beach house”, dat vlak op het strand staat.  Om te zonnen is het iets te fris en dus houden we het bij een wandelingetje. De ideale gelegenheid om nog wat dingen te bespreken. De hond van het gastgezin is ons gevolgd en loopt trouw achter ons.  ’s Avonds eten we in “the legends”, een restaurantje vol foto’s van oude rock legendes. Jammer genoeg wordt ook hun muziek er gespeeld. “Love me tender”, “Sweet home alabama” enne “great balls of fire”.

DAG 16 : Zaterdag 5 juni :
’s Ochtends  komen we oude bekenden tegen:  Vera en Roy, een hollands echtpaar. Dat we in St-Lucia reeds waren tegengekomen.  Terwijl zij nog een dagje blijven, pakken wij onze koffers en vertrekken we naar Knysna. (aan het begin van de gardenroute).   Onderweg bezoeken we het tsitsikamma forrest national park: we maken een unieke wandeling naar de hangbrug over storm river mouth, dwars door het laatst overgebleven regenwoud. Er staat heel wat wind.

’s Avonds logeren we in Knysna aan de bay in “under milk wood”. We krijgen een eigen chalet met sundeck en privestrandje. Verder ook barbecue spullen voor een barbecue op het strand. Kan het nog romantischer ?

DAG 17 :  zondag 6 juni :
Onderweg naar Oudtshoorn stoppen we even bij Dolphins point.  Dolfijnen tijd !!!  Oudtshoorn zelf is bekend omwille van zijn struisvogelkwekerijen. We stoppen ook even in cheetahland en mogen samen met onze gids Cindy mee de kooi in om zo’n beestje te strelen.  Wat zijn ze zo lief mevrouw…

Ook de struisvogelboerderijen zijn best interessant. We maken er een heuse struisvogelrace mee, mogen er even op zitten en kunnen bovenop een paar eieren gaan staan. Die zijn nl reuzesterk.  We overnachten in een echte boerderij . De kamers zijn luxueus enne… er is een zwembad !!!

Dikke knuffels,

Leen en Lies

22:00 Gepost door leentje in reizen | Permalink | Commentaren (4) | Tags: reizen, zuid-afrika, rondrit, dagboek |  Facebook |

27-05-04

Zuid Afrika (Week 1)

Eventjes een snelle update...  Mogen voor een uurtje de pc van ons gastgezin gebruiken. Schatje zit nu naast me. Moet dus opletten wat ik schrijf. (mep) Auw... snif snif, sta vol blauwe plekken...

Goed, waar moet ik beginnen ? Het klinkt als een cliche, maar geloof me, Zuid-Afrika is fantastisch! Een echt paradijs! 1 ding weet ik : hier zou ik de rest van mijn dagen kunnen slijten. (der zit er hier een naast mij hevig ja te knikken). Ondanks het feit dat we hier nu putje winter zijn, is het behoorlijk warm. Hier toch (grens met Swaziland), want in Cape Town, onze eindbestemming, is het zo'n 16 graden.

Ik moet zeggen, we vallen op. Twee lesbische meisjes alleen, rondtoerend met een wagen. Schatje luchtig gekleed, haar tattoos bloot en sandaaltjes. Bibi met lange broek, strakke topjes en buffalo's. Bovendien kunnen we niet van elkaars lijf blijven, dus heel wat negatieve reakties. Maandagavond zijn we daarin misschien wel iets te ver gegaan. Weet je, telkens ik Lisbeth in haar klein bikinitje zie, moet ik haar bespringen. En vermits we toen toch alleen aan het zwembad lagen, zijn we maar all the way gegaan. Elkaar uitgekleed en naakt het water ingedoken. Net op dat moment kwam er een koppeltje aan. Ons wat in het water verscholen, maar uiteindelijk moesten we er wel uit. Gevolg : een geile man die ons met open mond aankeek en een kwade echtgenoot... zucht.

We touren hier rond met een VW polo met koffer. Net groot genoeg voor al onze koffers (en dat is voornamelijk Lisbeth haar schuld). AUW. Had moeite met wegrijden bij de verhuurfirma. Probeer maar eens met je links hand te schakelen (zat aanvankelijk constant in derde ipv in eerste) en als je dan nog eens een diesel gewoon zijt. Het moet geen zicht geweest zijn, want de verantwoordelijke van avis kwam snel naar buiten gelopen om te zien wat er aan de hand was. Links rijden is op zich niet moeilijk. Alleen een straat in rijden, loop wel eens verkeerd af : bocht te kort nemen en op het tegengesteld rijvak terechtkomen. Ook een straat oversteken is vrij lastig. Je hebt de gewoonte eerst naar links te kijken, te vertrekken en dan naar rechts. Nu moet het net andersom. En als je dit dan vergeet, heb je af en toe een bijna-ongeval.

We zijn nu 1 week ver, wat vliegt de tijd. Een overzicht (ik schrijf nu Lisbeth haar notities over):

DAG 1 -  Vrijdag 21 mei :  Vertrek vanuit Parijs. Aankomst Johannesburg zaterdagochtend.

DAG 2 -  Zaterdag 22 mei :
Huurwagen afhalen en snel richting Pretoria. J'burg is veel te gevaarlijk en dus mochten we daar niet blijven. Hebben dagje uitgerust in de tuin van ons guesthouse (Colbyn in Pretoria). Oh ja, de uitbater vergeleek ons met een wervelwind. Had de tuinslang genomen en was achter schatje aangerend, tot verbazing van het personeel. :)

DAG 3 - Zondag 23 mei :
Bezoek aan Pretoria met oa het voortrekkersmonument (een vierkante blok) en het parlement. De hot dog die we er kochten zag er roze uit. Hebben hem maar weggekegeld en wat chips verorberd.

In de late namiddag vertrokken naar Sabie. Het is een lange rit. ( De benzinetank is zo volgetankt dat het wijzertje de eerste tweehonderd km niet beweegt... )  De autostrades zijn provinciewegen met aan elke kant een pechstrook voor de voetgangers en het trage verkeer. Inhalen gebeurt vrij roekeloos (heb ik al vrij snel geleerd). Het komt erop aan dat je de tegenliggers opzij drumt. 's Avonds laat aangekomen in Sabie (Timamoon Lodge - http://www.timamoonlodge.co.za). De eigenaars waren al vrij ongerust. Hadden bovendien de route via de "gevaarlijke" bergpas genomen en het was toen hevig aan het onweren + reeds donker.  "Oh dear, you're so late and it's already dark." Hier twee nachten gebleven.

DAG 4 - Maandag 24 mei :
Het guesthouse valt enorm mee. Ruime kamers met hemelbed, open haard en eigen zwembadje. Lekker eten, prachtig uitzicht, rustig gelegen middenin een groot woud. Bovendien wordt 's ochtends de auto gewassen door het zwarte personeel. De apartheid mag dan wel afgeschaft zijn, de negertjes leven nog altijd apart en zijn nog heel onderdanig.

Vandaag een bezoekje gebracht aan blyde river canyon met de vele vergezichten op het Krugerpark (God's window, the 3 rondavels, the potholes) en verder het oude mijnstadje Pilgrims rest.

DAG 5 - Dinsdag 25 mei :
Wat aan het zwembad gezeten en in de namiddag vertrokken naar het Kruger park. Een eerste safari gemaakt : tegen 40 per uur het park door en geduldig de bosjes in turen op zoek naar iets exotisch. Veel meer dan hertjes, zebras en wat wrattenzwijnen zien we vandaag niet.

We verblijven in Skukuza, een van de grootse "kampen". Het is 's avonds op tijd binnen zijn, want de poorten van het kamp gaan onherroepelijk dicht. Dus geen olifantjes in de buurt van ons hutje. Vrij primitief hier, maar het restaurant had wel champagne :). Geen tv en dus is het 's avonds elkaar pesten geblazen.

DAG 6 - Woensdag 26 mei :
Kruger park. We doorkruisen het park van Noord naar Zuid en West naar Oost en zien bijna alles : Zebra's, Giraffen, Neushoorns, Buffels, Slangen, ... Alleen de olifanten laten zich niet van nabij bekijken. Lisbeth beweerd een leeuw te zien te hebben, maar daar ben ik niet zeker van. Pas Donderdagochtend gebeurt het onverwachte. Het struikgewas voor ons kraakt hevig en voor we het beseffen zijn we omringd door een kudde olifanten. Akkelig zo'n metertje voor en naast je wagen. Langzaam trekt de kudde langs de wagen door, zonder ons ook maar 1 blik te gunnen...

DAG 7 - Donderdag 27 mei :
Deze namiddag toegekomen nabij de grens met Swawiland. Die gaan we morgen oversteken. Ons guesthouse : the rest in Nelspruit (http://www.therest.co.za ) .

Tot zover.
Veel groetjes,
Leen en Lisbeth.

22:23 Gepost door leentje in reizen | Permalink | Commentaren (9) | Tags: reizen, zuid-afrika, dagboek |  Facebook |